Inspiration

Viden

Følgende rapporter præsenterer på den ene eller anden vis relevant viden med hensyn til samarbejde om inklusionsopgaven:

Mere end konsultation

Co-teaching bliver brugt forskelligt i forskellige sammenhænge. Her kan du høre om erfaringer med at bringe personale fra specialinstitutioner ind i almenpraksis og der bede dem planlægge, gennemføre og evaluere inklusionsindsatsen i fællesskab.

Klippet blev optaget, da vi afholdte seminar om co-teaching i marts 2017 hos Hans Reitzels Forlag.

Ved seminaret holdt Benjamin Ejlertsen fra Slagelse Kommune et spændende oplæg om deres arbejde med co-teaching.

Se klippet på forlagets facebookside eller her:

Nest-programmet i Aarhus. 

I Co-teaching-bogen beskriver jeg kort NEST-programmet i Aarhus Kommune. Aarhus Kommune er nemlig godt igang med deres nye initiativ, hvor de med aktiv brug af co-teaching går nye veje i inklusionarbejdet. Se denne lille film om deres program.

Anmeldelser

 Lektørudtalelse [uddrag]

“Dejligt, at radiatorpædagogen skrives ud af historien med co-teaching. Bogen leverer et rigtig fint bud på, hvordan man fx kan kvalificere det nogen gange svære samarbejde mellem de forskellige faggrupper i skolen til gavn for både undervisere og elever. Her er respekt for alle faggruppers kompetencer” Forfatter : Ingelise Blom Hansen

“En bog som teamet bør løse og lade sig inspirere af. En faglig god bog.”

Anmeldelse i Akt-bladet.

 “Bogen kan varmt anbefales til alle aktører i og omkring folkeskolen.” 

Læs den fulde anmeldelse i Plenum, Skoleledernes blad (maj-juni 2018). Den  er på side 64 i bladet. Klik her

“Alt i alt er det her en rigtig god instruktionsbog, som har fingeren på pulsen i forhold til vores samtid – jeg kan kun anbefale den varmt herfra.”

Læs den fulde anmeldelse på Folkeskolen.dk her

Til et nyt niveau i samarbejdet!

Hovedpointen med co-teaching er, at man samarbejder for at udvikle praksis.

Co-teaching er et forsøg på at arrangere inkluderende læringsmiljøer, hvor to forskellige professionelle sammen rammesætter læreprocesser for en gruppe af børn og unge og samtidig aktivt søger at drage nytte af hinandens forskelligheder med henblik på at skabe variation til gavn for alle elever.

Man kan godt have forskellige roller og samtidig være ligeværdige.

Målet med samarbejdet er, at man ved at være to med børnene opnår bedre mulighed for at variere læringsmiljøet, muliggøre hurtigere hjælp og opnå bedre mulighed for at respondere på elevernes behov.

Det kan du læse meget mere om i bogen Co-teaching – samarbejde om undervisning (Højholdt 2017) [for onlinekøb se klik her]. 

Presseklip

Debatindlæg på skoleliv.dk – 3. marts 2020

Jeg havde læst Albert Camus bog Sisyfos Myten, efter jeg hørte et interview med Folkeklubbens forsanger Kjartan Arngrim, som anbefalede den.  Jeg synes, jeg så tingene lidt klarere med de briller – og skrev så dette indlæg på skoleliv.dk om den absurde tilstand, som man nogle gange godt kan opleve inklusionssituationen som værende. 

Klik på billedet nedenfor for at komme til artiklen:

Indlæg på EMU.dk – 30. januar 2020

En artikel som samarbejdsforskellige niveauer. Synes, den blev god. Klik på billedet nedenfor.

‘Baglæns design’ i samarbejdet – 07/11 2017

Jeg har trukket pointerne lidt skarpt op i forbindelse med denne artikel. Indrømmet.

Men det er på tide at vende blikket fra læringsmål, organisering, ledelse, tid, fagkampe til de børn, som sidder i de skoleklasser! Klik på billedet for at læse featuren. Her bør al snak om fælles indsatser starte.

Kortere skoledag = kvalitet? 28/09/2017

Kvaliteten af to-voksen-ordninger kommer ikke af sig selv.

Mange lærere og pædagoger skal først lære at undervise sammen, førend kvaliteten opstår.

Klik på billedet ovenfor for at læse indlægget.

P1, fredag den 26/5/2017

Var i P1 for at fortælle om bogen ved dens udgivelse.